Straks zie je de vrachtwagens varen

« OVERZICHT

Ruud van ’t Hek, CEO, Van ’t Hek Groep & Kim Borgmann, Commercieel manager voor de afdeling Real Estate en Cruise, Port of Amsterdam

Best vervelend als er ’s ochtends vroeg een grote vrachtwagen voor je deur bouwmaterialen staat te lossen. Of als -ie midden op de dag de weg blokkeert. Dat kan handiger én schoner, dacht de Van ’t Hek Groep. Het funderingsbedrijf ontwikkelt daarom, samen met Port of Amsterdam, een bouwHub in de Amsterdamse haven.

Een bouwHub, vertel eens?

Ruud van ’t Hek: We helpen bouwbedrijven bij grote projecten in de stad. Zij vertelden ons dat het leveren en afvoeren van bouwmaterialen een uitdaging voor ze is. Staal, hout, gips of cv-ketels: veel van deze materialen komen van buiten de stad. De chauffeurs weten niet altijd de weg, waardoor ze vast komen te staan, of heel vroeg arriveren en hun motor voor jouw huis laten ronken.

 

Zo kwamen we op het idee van een bouwHub: één plek in de haven, waar leveranciers materialen naartoe brengen. Wij zorgen voor het vervoer naar de stad. Toen we met dit idee naar Port of Amsterdam stapten, waren ze meteen enthousiast.

Waarom is het slimmer?

Ruud: Het scheelt een heleboel vrachtwagens in de stad. Ze hoeven namelijk alleen maar naar de hub te rijden. Wij doen het laatste stuk. We kennen de stad op ons duimpje. We weten dus precies hoe we moeten rijden, waar we wel kunnen gaan staan en waar we beter een ander plekje kunnen zoeken.

 

We verzamelen ladingen en doen zo in één rit meerdere bezorgingen. Zo houden we het aantal ritten minimaal. En we gaan met een volle wagen terug. Het karton en plastic waarin de materialen vaak verpakt zitten, nemen we namelijk meteen weer mee om te recyclen in de haven. Handig toch?

Waarom investeert Port of Amsterdam in deze bouwHubs?

Kim Borgmann: Wij zien onszelf als metropole haven: een haven die vervlochten is met de stad. Dat betekent dat we op allerlei manieren met Amsterdam willen samenwerken. Zodat Amsterdam ervan profiteert dat er een haven vlakbij is, en de haven ervan profiteert dat er een stad dichtbij is.

 

Neem nou de bouwmaterialen die Ruud van ‘t Hek noemt. Een deel hiervan komt uit de haven. Bij ons meren schepen aan met zand, grind en graniet voor bedrijven in de haven die er bouwmaterialen van maken. Wij vinden dat een mooie kans om ook daarna voor slimme distributie te zorgen. Zo helpen wij onze klanten en dragen we tegelijkertijd bij aan schonere lucht, een kortere bouwtijd en minder files in de stad.

Het klinkt zo logisch, met al die grachten in de stad – waarom gebeurde dit niet altijd al?

Kim: Amsterdam is hier inderdaad letterlijk voor gemaakt. Toch zijn we ooit overgegaan op vrachtverkeer omdat dat sneller was. Nu zijn we nog weer verder met het efficiënt verzamelen en vervoeren via het water dat dit nu toch weer sneller is. Ook omdat de straten al zo druk zijn dat vrachtverkeer vertraging oploopt.

De Hub zit in de haven. Vervoeren jullie dan ook bouwmaterialen via het water?

Ruud: Dat is zeker het plan. Gebouwen langs het IJ kun je natuurlijk heel goed bevoorraden via het water. En we kunnen ook de grachten op. Dat doen we als Van ’t Hek Groep al, met speciale schepen die onder de bruggen en obstakels door kunnen. Het leuke is dat de grachten oorspronkelijk voor goederenvervoer bedoeld zijn. Voor extra drukte op het water ben ik niet zo bang. Als wij ervoor zorgen dat we voor half 10 ’s ochtends leveren, heeft geen rondvaart- of plezierboot last van ons.

Dus daar ga ik op de weg echt iets van merken in Amsterdam?

Kim: Dit is nu nog een proef, maar we verwachten dat het aantal vervoersbewegingen vermindert met 40%. Dan hebben we het wel alleen over het bouwverkeer. Als het project loopt, gaan we met onderzoeksbureau TNO toetsen of het ook echt zoveel scheelt.

En maakt dat de lucht in de stad ook schoner?

Kim: Ja, als er zoveel minder vrachtwagens en busjes door de stad rijden, kunnen we de CO2-uitstoot verlagen met 35%. Ook hier gaat het alleen over bouwverkeer. Maar wist je dat wel 30% van al het verkeer in Amsterdam bouwgerelateerd is?

Willen jullie meer van dit soort hubs starten?

Kim: Als de bouwHubs een succes worden, willen we ook een stadsdistributiehub maken. Omdat Nederlanders steeds vaker online inkopen doen, rijden er heel veel busjes door de stad van de verschillende pakketdiensten. Ook dat zorgt voor heel verkeer. Die pakketdiensten kunnen straks samen gebruik maken van dit nieuwe verzamelpunt in de haven.

 

Vanaf deze stadsdistributiehub gaan we de pakketten over het water vervoeren. We willen dat de pakketdiensten hierin samenwerken, zodat de boten goedgevuld de stad in gaan en een efficiënt rondje kunnen varen.

Wordt het water niet te druk voor de woonboten en de pleziervaart?

Kim: Dat willen we echt voorkomen. We doen dit project samen met Waternet. Met hen overleggen we welke routes geschikt zijn, zodat het niet te druk wordt op het water.

En ik zit straks dus nooit meer vast achter zo’n vrachtwagen?

Ruud: Nou, dat zal zeker nog wel eens gebeuren, maar als het aan ons ligt minder vaak. Minder ritten betekent minder vrachtwagens in de stad, minder drukte en minder uitstoot. In de toekomst willen we met elektrische vrachtwagens gaan rijden, zodat het transport in de stad helemaal schoon én stil is. Een mooi vooruitzicht lijkt me!