Kijk, daar komen je schoenen al

« OVERZICHT

Francis de Wit, Commercieel manager Real Estate, Port of Amsterdam & Ewout Blaauw, Director Corporate Communications, DHL Parcel

Wist je dat veel pakketten die jij bezorgd krijgt via de haven naar Amsterdam zijn gekomen? DHL Parcel bouwt binnenkort zelfs een gloednieuw sorteercentrum voor pakketten. Zodat je nieuwe schoenen supersnel bij jou zijn.

Jullie bouwen een nieuw sorteercentrum in de haven – waarom is dat?

Ewout Blaauw: Ja, ons nieuwe sorteercentrum kan 12.000 pakketten per uur verwerken. De pakketbezorging maakt namelijk een enorme groei door. Dit nieuwe sorteercentrum helpt ons om ervoor te zorgen dat je je pakketten op tijd krijgt.

Waarom zit DHL Parcel eigenlijk in de haven?

Ewout: Enerzijds moet de locatie optimaal zijn voor de aanvoer van pakketten, wat vaak ‘s nachts gebeurt. Het sorteercentrum moet daarom net ver genoeg buiten de woonwijken liggen, zodat we niemand storen als ‘s nachts alle pakketten naar het sorteercentrum komen. Anderzijds moet het sorteercentrum een uitvalsbasis zijn die dicht genoeg bij de stad ligt om de pakketten snel te kunnen afleveren.

Kan ik straks ook mijn pakjes ophalen in de haven?

Ewout: Ja, dat kan ook. Er komt een ServicePoint bij het sorteercentrum. Je kunt hier ook de pakketten die jij wilt versturen naartoe brengen.

In de haven zitten alle bekende pakketdiensten. Waarom is dat eigenlijk zo?

Francis de Wit: Inderdaad, alle grote sorteerders (DPD, GLS en PostNL) hebben een vestiging in de haven omdat daar alle verschillende vervoersmiddelen bij elkaar komen – vervoer via zee en binnenvaart, maar ook vliegtransport en vervoer over de weg en het spoor. Bovendien ligt de haven van Amsterdam dicht bij de stad. Een ideale plek dus om pakketten te verzamelen en snel te leveren in de stad.

Ik ben vaak niet thuis als mijn pakket bezorgd wordt, hebben jullie daar al een oplossing voor?

Ewout: Ten eerste gaan we steeds verder in de informatievoorziening: je kunt nu bijvoorbeeld een tijdvak aangeven waarop bezorging jou wel goed uitkomt. De volgende stap is dat we je een sms’je sturen, tien minuten voordat de bezorger bij je langskomt.

 

Verder hebben we natuurlijk onze ServicePoints, verspreid over de stad. Vaak zijn dit winkels, waar je je pakket kunt ophalen of afleveren. En dan hebben we nu ook pakketkluizen, waar je je pakket kunt afhalen.

Pakketkluizen? Wat zijn dat, en waar komen ze te staan?

Ewout: Zo’n pakketkluis lijkt op een bagagekluis die je kent van vliegvelden en stations. De bezorger doet het pakket voor je in de kluis en stuurt je een pincode. Jij kunt dan op een moment dat jou goed uitkomt met de pincode het kluisje openen waar jouw pakket in zit.

 

We hebben er al een paar: bij Ikea bijvoorbeeld, en in Amsterdam-Noord. En er komen er in de toekomst meer bij – ook in het havengebied.

Zijn jullie met nog meer van zulke innovaties bezig?

Ewout: Heb je al gemerkt dat er steeds meer elektrische bestelauto’s door de stad rijden? DHL heeft deze auto’s zelf ontwikkeld en gebouwd. We willen namelijk de ‘last mile’ – dat is het vervoer van sorteerstation naar eindbestemming – vóór 2025 voor 70% CO2-neutraal hebben. En voor 2050 willen we op 100% zitten.

 

Verder bouwen we ons nieuwe sorteercentrum helemaal volgens de BREEAM Excellent-norm. BREEAM is hét instrument om de duurzaamheid van gebouwen te beoordelen. Er komen bijvoorbeeld 4700 zonnepanelen op ons dak, we hebben bouwmaterialen gekozen die later weer goed opnieuw kunnen worden gebruikt én we hebben de parkeerplaatsen van onze bestelauto’s uitgerust met laadpalen.

En wat ga ik in de toekomst nog meer voor veranderingen merken wat betreft pakketbezorging?

Francis: Het netwerk wordt steeds fijnmaziger. De grachten en straten zijn smal, vrachtwagens zorgen vaak voor oponthoud.

 

Je zult steeds meer bezorgers op elektrische fietsen zien en kleinere elektrische bestelwagens. Die hebben natuurlijk wel een kleiner bereik omdat ze regelmatig moeten opladen. Daarom zie je nu dat de pakketten eerst naar een van de knooppunten aan de randen van de stad gaan, waarna ze met elektrische voertuigen verder gaan.

 

In de haven, aan de rand van de stad, bij de A10 komt binnenkort een knooppunt voor stadsdistributie, zodat met elektrische voertuigen, zoals bakwagens en elektrische fietsen, de stad kan worden bediend.