Je nieuwe telefoon per trein uit China

« OVERZICHT

Michael van Toledo, Directeur, TMA & Femke Brenninkmeijer, Hoofd Energy, Cargo & Offshore, Port of Amsterdam

In de Amsterdamse haven zijn we natuurlijk dol op schepen. Maar ook de trein speelt een grote rol, met name voor de achterlandverbinding. Daarom zijn we zo trots op onze aansluiting op de nieuwe Zijderoute. Dat is een treinverbinding van Amsterdam naar China. Zo herleeft de Zijderoute van vele eeuwen geleden.

De Zijderoute, wat was dat ook alweer?

Femke Brenninkmeijer: Dat was een handelsroute over land, van China naar Europa en uiteindelijk Amsterdam. Eeuwenlang brachten karavaans Chinese kostbaarheden als zijde, jade en brons naar Europa. Andersom ging er onder andere glas en goud naar China. Eind 15de eeuw ontstond er een nieuwe mogelijkheid: de zeevaart. Toen hield de Zijderoute op te bestaan. Nu brengen we deze route weer tot leven, maar dan via het spoor.

Hoe lang is de spoorlijn?

Michael: 11.000 kilometer! Hij begint bij Yiwu, in de regio Shanghai. Dat ligt in het oosten van China aan de kust. Vanaf daar loopt de route door China en dan via Rusland naar Europa.

En waarom is jouw bedrijf TMA zo enthousiast over deze nieuwe route?

Michael: Wij regelen voor onze klanten de overslag van producten vanaf de boot naar vrachtwagens, zodat ze naar bestemmingen in Nederland en daarbuiten kunnen. Nu we dit ook per trein kunnen doen, hebben we meer mogelijkheden om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld jouw stofzuiger sneller hier aankomt.

 

De trein doet er tussen de 16 en 18 dagen over. Terwijl een schip tussen de 5 en 6 weken onderweg is vanaf China. Met het vliegtuig is natuurlijk het snelst: 24 uur. Maar dan moet je toch nog je goederen van de luchthaven naar de eindbestemming vervoeren. Dus ook vervoer per vliegtuig kost vaak een week.

Mooi, zo’n treinverbinding – maar de Amsterdamse haven draait toch om schepen?

Femke: De haven moet je zien als een logistiek knooppunt. Hier komen goederen, schepen, wegtransport en treinverkeer bij elkaar. Hoe meer mogelijkheden we kunnen combineren, hoe beter het is voor onze klanten.

 

En nu de regio Amsterdam zo sterk groeit, is dat nog eens extra belangrijk. Er wonen meer mensen, en die hebben allemaal ook weer spullen nodig die hier naartoe vervoerd moeten worden. Daarom zoeken wij zoveel mogelijk naar verkeer via water en spoor. Want teveel vrachtverkeer over de weg zorgt voor files. Water en spoor zijn sneller én duurzamer.

Wat voor producten gaan er vanaf nu op de trein naar China?

Michael: Nederland produceert heel veel melkpoeder voor babyvoeding, daarvoor is de treinverbinding ideaal. En auto’s: automerken als Mercedes, Audi, Volvo en Landrover zijn in China gewild. Normaal gesproken zouden die er zes weken over doen om in China aan te komen, nu kunnen ze vier weken eerder bij de klant zijn.

 

Vanuit China komen er elektrische apparaten naar Nederland, en bijvoorbeeld textiel dat op tijd binnen moet zijn voor modemerken in West-Europa. .

Merk ik er als Amsterdammer ook iets van, deze nieuwe Zijderoute?

Michael: Ja, op het gebied van files en duurzaamheid. De trein is de duurzaamste optie vergeleken met zowel vrachtwagen als vliegtuig. Maar ook nadat goederen uit China in Amsterdam aankomen, vervoeren we ze vanaf de haven zo duurzaam mogelijk verder naar de ons omringende landen: per schip.

 

Amsterdam ontwikkelt zich namelijk heel sterk op het gebied van korte zeeverbindingen. Daarmee bedoel ik verbindingen met Engeland, Scandinavië en de Baltische Staten. Naar die landen gaat nu nog heel veel vrachtverkeer heen en weer, en dat veroorzaakt files en CO2-uitstoot. Nu er vanaf de Amsterdamse haven zulke goede zeeverbindingen zijn naar die landen, kunnen ook zij hun goederen per boot en daarna met de trein naar China vervoeren.

 

Port of Amsterdam heeft bovendien binnen Nederland vaarverbindingen, naar Noord-Nederland. Er gaan vanaf hier binnenvaartschepen naar Harlingen en Kampen. Dat betekent dat er minder vrachtverkeer over de weg hoeft, en ook dat scheelt weer CO2-uitstoot en files.

Het is vast bijzonder voor de haven om weer op de Zijderoute aangesloten te zijn?

Femke: Ja, zowel wat betreft de toekomst als de geschiedenis. We zijn van oudsher een handelsland, we staan al eeuwen open voor de wereld. Het spreekt de Chinezen aan om in verbinding te staan met de Amsterdamse regio en de Amsterdamse haven. Amsterdam is ontstaan rondom de haven en heeft wereldwijd al eeuwen echt een naam als een van de grootste handelscentra ter wereld. Bovendien is Amsterdam een groeiende en economisch interessante metropool.

 

En voor de toekomst brengt deze treinverbinding nieuwe logistieke mogelijkheden- en dat is ook voor consumenten weer gunstig. Want hoe efficiënter en veelzijdiger het vervoersnetwerk is, hoe sneller en goedkoper de producten bij jou aankomen.
Met de Zijderoute maken we gebruik van de geschiedenis en zetten we in op de toekomst!

Kan ik als particulier ook mee op deze trein?

Michael: Dat is wat lastig, want er zitten geen raampjes in de containers. Aan de andere kant, als we er wat hangmatten in hangen… Nee hoor, haha: deze route is puur voor transport. Maar het lijkt mij ook leuk om het eens te doen, helemaal van Amsterdam naar China per trein.