Je nieuwe groene scooter van hennep?

« OVERZICHT

Rolf Groot , Directeur, NPSP & Samantha Mannaert, Manager Prodock, Port of Amsterdam

Terwijl jij dit leest, ontstaan er in het Amsterdamse havengebied nieuwe producten waar je straks plezier van hebt. Een elektrische scooter bijvoorbeeld, van hennepvezel. Of verkeersborden en zitbanken voor bijvoorbeeld parken, gemaakt van kalk. Ja, kalk! Gedeeltelijk althans. En dat kalk komt weer uit ons leidingwater. Een knap staaltje kringloopdenken.

Jullie maken van hennep een scooter?

Rolf Groot: Ja, wij ontwikkelen en maken samen met Van.Eko het frame van de Be.e, een nieuwe elektrische scooter. Dat frame maken we van hennep- en vlasvezels en biohars. Wij zijn namelijk ontwikkelaar en fabrikant van meerdere soorten biocomposieten.

Biocomposieten, wat zijn dat?

Rolf: Composieten zijn materialen die zijn samengesteld uit verschillende ‘ingrediënten’. Heel veel materialen die je tegenkomt in je dagelijkse leven zijn composieten – van plastic zakjes tot de polyester bootjes die in de grachten liggen. Wat wij maken, zijn biocomposieten: we gebruiken duurzame materialen. Dus zo min mogelijk aardolie, zoals bij gewoon plastic, maar bijvoorbeeld riet, vlas of kalk.

 

We zorgen er bovendien voor dat het materiaal van dichtbij komt, en dat het niet nog nuttiger kan worden ingezet in een ander product. Het riet komt bijvoorbeeld uit de Vechtstreek, en het is een restproduct van rietsnijders. Rietstengels die te krom zijn om een dak mee te dekken, kunnen wij nog prima gebruiken.

En die scooter met jullie duurzame materiaal, kan ik die al kopen?

Rolf: Jazeker, die kun je kopen bij vaneko.com. Dat bedrijf is net als wij in Prodock in het Amsterdamse havengebied gevestigd. En ook het kalk dat we verwerken is hetzelfde kalk dat wordt verwerkt in dit bedrijfsverzamelgebouw door The Calcite Factory. Prodock is de innovatiehub van Port of Amsterdam.

Port of Amsterdam biedt ruimte aan bedrijven als NPSP om duurzame producten te ontwikkelen – waarom is dat?

Samantha Mannaert: Inderdaad, ondernemers die een goed idee hebben op het gebied van duurzaamheid, kunnen bedrijfsruimte huren bij onze ‘innovatiehub’, Prodock. We verhuren niet alleen ruimte, we brengen de bedrijven ook in contact met andere bedrijven in de haven, zodat er interessante kruisbestuivingen ontstaan.

 

Met Prodock willen we duurzame innovators naar de haven trekken. We hopen dat deze bedrijven allemaal een groot succes worden, zodat er een steeds grotere diversiteit aan duurzame bedrijven ontstaat in de haven – en dus in Amsterdam.

‘Innovatiehub’, dat is toch meer iets voor bedrijven die apps ontwikkelen?

Rolf: Vaak wel ja, maar hier in de haven kun je juist beter terecht als je iets ontwikkelt op het gebied van industrie of distributie. Er zitten hier namelijk veel bedrijven die voor ons interessant zijn. Chaincraft bijvoorbeeld dat deels ook in Prodock gevestigd is, is een bedrijf dat uit onder andere GFT-afval plantaardige vetzuren haalt die nuttig zijn voor producten als veevoer. Zij houden bij hun proces plantenvezels over, die wij weer verwerken in bijvoorbeeld verkeersborden en banken op straat.

De innovatiehub Prodock brengt ons ook in contact met andere bedrijven. Ik geef binnenkort bijvoorbeeld een presentatie voor Port of Amsterdam, waarbij zij ook andere bedrijven uitnodigen waarmee wij zouden kunnen gaan samenwerken. Zo ontstaan er mooie kruisbestuivingen.

Zitten er nog meer bedrijven bij Prodock waar Amsterdammers profijt van hebben?

Samantha: Indirect wel. Neem bijvoorbeeld The Calcite Factory. Dat is een samenwerkingsverband tussen Waternet en Advanced Minerals (voorheen de Reststoffenunie). Waternet haalt kalk uit drinkwater, om kalkaanslag op verwarmingselementen van bijvoorbeeld wasmachines te voorkomen. Het duurzame hieraan is dat The Calcite Factory de kalk opnieuw gebruikt. De kalk wordt dus niet weggegooid, maar elders weer als grondstof ingezet.

 

Verder noemde Rolf al het bedrijf Chaincraft, dat uit onder meer GFT-afval vetzuren haalt, die weer een goed ingrediënt vormen in veevoer. Dit bedrijf heeft een kleine fabriek op ons haventerrein waar ze dit product al ontwikkelen. Nu onderzoeken ze bij Prodock waar ze nog meer vetzuren uit kunnen winnen. Bedrijven die op die manier samenwerken, profiteren bij ons van een groot netwerk.

Maakt NPSP nog meer producten die te zien zijn in Amsterdam?

Rolf: Ja, we maken onder andere straatnaamborden, verkeersborden, hectometerborden, informatiepanelen, banken voor op straat en picknickbanken. Die gaan we aan gemeenten verkopen. In Amsterdam-West staat al een van onze buitenbanken. En Port of Amsterdam gaat nu ook een kruispunt inrichten met onze verkeersborden.

En binnenkort komt er een nieuwe volledig circulaire bank op de markt, helemaal op basis van ons biocomposiet met geperst riet, hars en kalk.

Een circulaire bank – wat moet ik me daarbij voorstellen?

Rolf: Dat betekent dat deze bank 100% te recyclen is in nieuw materiaal dat weer even hoogwaardig is. Dit materiaal kun je na bijvoorbeeld 30 jaar vermalen en dan meteen weer verwerken in een nieuwe bank. Een bank van hout verrot na een aantal jaren. Op dat moment kunnen de restanten alleen nog maar verbrand worden.

Komen er ook spullen van biocomposiet voor consumenten?

Rolf: Ja, dat lijkt mij heel leuk. Wij zouden bijvoorbeeld dienbladen en schalen kunnen maken. We hebben al een mooi ontwerp liggen voor een schaal. Er zijn alleen wel echt grote aantallen voor nodig om het commercieel interessant te maken. Dus als er ondernemers zijn met een grote afzetmarkt, dan horen we het graag.

En wat zijn de toekomstdromen van een fabrikant van biocomposiet?

Rolf: Ik droom ervan om op elke hoek van Amsterdam onze verkeersborden en bankjes te zien. Verder zou ik graag verder willen groeien naar een mooi eigen pand in de haven. En voor de nabije toekomst: gebruikmaken van cacaodoppen, een reststof van plantaardige vezels uit de cacao-industrie. In de grootste cacaohaven van de wereld zijn die hier wel te vinden.